S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA S.A. Societate administrata in sistem dualist
NOTE EXPLICATIVE LA SITUAȚIILE FINANCIARE INDIVIDUALE
PENTRU ANUL INCHEIAT LA 31 DECEMBRIE 2023
(Toate sumele sunt exprimate in RON, dacă nu este indicat altfel)
16
Conform contractului de concesiune, Societatea are dreptul ca pe parcursul contractului să abandoneze sau să
dezactiveze active care fac parte din domeniul public cu acordul concedentului.
Societatea considera că, în conformitate cu prevederile și practicile legale aplicabile, abandonarea are loc în
situații extreme, cand barajele devin un risc inacceptabil cu impact asupra mediului și populației. Având în
vedere că aceste construcții au funcțiuni complexe in plus fata de producerea de energie electrică, inclusiv
protecția impotriva inundațiilor, alimentarea cu apă, irigații, etc., post-utilizare este modul uzual prin care
aceste construcții vor fi transferate administrației publice centrale sau locale, după ce nu mai pot fi utilizate în
scopuri de producere a energiei electrice.
Lucrările necesare pentru post-utilizare se stabilesc prin documentație tehnica întocmita pe baza unei evaluari
a stării de siguranță a barajului la acel moment, realizată de experți atestați de ministere și atestati/avizați de
Ministerul Apelor si Mediului.
Lucrările de abandonare se realizează pe baza unei documentații speciale întocmite și avizul autoritatii de
gospodărire a apelor, acordul de protecție a mediului, și avizul administrației publice locale și centrale. Aceste
documentații și avize vor stabili activitățile necesare pentru abandonare.
Lucrările și costurile pentru post-utilizare sau abandonare sunt supuse unor incertitudini semnificative cauzate
de faptul că rata de degradare și durata de viața a unui baraj variază semnificativ de la un caz la altul (unele ar
putea ajunge la mai mult de 100 de ani), precum si de complexitatea și varietatea lucrărilor care pot fi necesare
pentru trecerea în post-utilizare sau abandonare, in functie de starea fizica a fiecarui baraj la momentul intrarii
in post-utilizare sau al abandonării, de împărțirea costurilor între detinator și post-utilizator, precum și de
perioada foarte indelungata de timp din prezent pana la momentul in care ar fi efectuate lucrarile de
abandonare, daca este cazul. De asemenea, există incertitudini semnificative legate de evoluția gradului de
degradare și de determinarea duratei de viața efective a unui baraj, care sunt dependente de dezastre naturale
(inundații, alunecări de teren, cutremure etc.) și de rezistenta construcției.
In plus, Societatea estimează că până la incetarea contractului de concesiune (perioada rămasă fiind de 30 de
ani la 31 decembrie 2023) apariția situațiilor care să necesite post-utilizarea sau abandonarea activelor din
domeniul public sau a activelor proprii – diguri, hidrocentrale și ecluze (altele decât imobilizările în curs de
executie descrise in Nota 22) este improbabilă, având în vedere durata de viață îndelungată a barajelor, care
poate fi extinsa semnificativ peste 100 de ani prin mentenanță și modernizari.
În consecință, Societatea recunoaște provizioane de dezafectare numai atunci cand conducerea a luat decizia
de a abandona un activ sau de a-l trece în post-utilizare sau nu a vut nicio alternativa realista decat sa faca acest
lucru in timpul perioadei de concesiune. Provizioanele sunt recunoscute pe baza costurilor rezultate din
documentația tehnica întocmita de specialiști angajați de Societate.
a5) Contracte de vânzare-cumpărare de energie electrică
In conformitate cu IFRS 9 „Instrumente financiare”, un contract de cumpărare sau vânzare a unui element
nefinanciar (inclusiv energie electrică) poate fi clasificat și recunoscut ca instrument financiar. In conformitate
cu paragrafele 2.4 și 2.6 ale IFRS 9, în cazul în care contractele de cumpărare sau vânzare a elementelor
nefinanciare pot fi decontate net în numerar sau într-un alt instrument financiar sau prin schimbul de
instrumente financiare, inclusiv in cazul in care activul-suport se poate converti fara dificultati in numerar,
acestea intră în aria de aplicare a IFRS 9. Standardul prevede o exceptie de la aplicarea IFRS 9 pentru contractele
care sunt inițiate și continua sa fie detinute în scopul primirii sau livrării unui element nefinanciar în
conformitate cu cerințele preconizate de entitate cu privire la cumpărare, vânzare sau utilizare ale entitatii
(„excepția aferenta utilizarii proprii”).